توکی پونا

ساده ترین زبان دنیا

توکی پونا

ساده ترین زبان دنیا

سلام خوش آمدید

جملات نمونه3

جمعه, ۲۲ خرداد ۱۳۹۴، ۰۶:۳۲ ق.ظ

ma Italija li pona lukin.
ona li kama sona e toki Italija.
ma tomo Lantan li suli.

کشور ایتالیا زیباست.

او زبان ایتالیایی را آموخت.

شهر لندن بزرگ است.

jan Sameno li pali e toki Epelanto.
jan Susana li wile tawa ma Tosi.
jan Pentan li pana e sona tawa mi.

زامنهف زبان اسپرانتو را ساخته است.

سوسن می خواهد به آلمان برود.

پنتان (نام یک شخص) به من آموخت (یاد داد).

jan Kanata mute li toki kepeken toki Inli li toki kepeken toki Kanse.

کانادایی های بسیاری به وسیله ی انگلیسی و فرانسوی صحبت می کنند.

mi jan Jakopo.
nimi mi li Jakopo.
nimi mi li "Jacob".

من یاکوپ (نام شخص) هستم.

نام من یاکوپ است.

توجه کنید که در جمله ی سوم نام شخص بدون تغییرات واجی آمده است.

jan Ken o, pipi li lon len sina.
jan Nina o, sina li pona lukin.
mama mi o, mi wile moku.
jan lawa o, jan ike li utala e mi mute!
mama meli mi o a!

ای کن، حشره روی لباست هست.

ای نینا، تو زیبایی.

ای مادر، من گرسنه ام.

ای رئیس، دشمن به ما حمله کرده است!

آه، ای مادر من (جمله برای بیان حاساسات)!

o pali!
o awen.
o lukin e ni.
o tawa ma tomo poka jan pona sina.
jan Jowano o tawa tomo sina.
jan Pita o moku e kili ni.
mi mute o tawa.

کار کنید!

ادامه بدید.

به اون نگاه کنید.

برو (به) شهر همراه دوستت.

یووان، برو به خونت.

پیترو، این میوه رو بخور.

ما باید برویم.

suno pona!
lape pona!
moku pona!
mi tawa.
tawa pona!
kama pona!
musi pona!

روز به خیر!

شب به خیر (موقع خواب)!

نوش جان!

خداحافظ (موقع رفتن خودتان).

به سلامت (موقع رفتن کسی)!

خوش آمدید!

خوش باشید!

pipi li mu.
mi wile kama sona e toki Losi.
jan Ana o pana e moku tawa mi.
o tawa musi poka mi!
jan Mose o lawa e mi mute tawa ma pona.
jan utala li jo e meli pona.
ona li wile tawa utala.
meli ona li toki e ni tawa ona: "tawa pona."

زنبور وزوز کرد.

من می خواهم زبان روسی را یاد بگیرم.

آنا، غذا رو بده به من.

همراه من برقصید!

موسه (نام شخص)، راهنمایی کن ما رو به کشور خوب.

سرباز یک همسر خوب دارد.

او (به) جنگ مجبور است برود.

همسر او به او گفت که به سلامت.

jan Lisa o, toki.
toki Kanse li pona tawa jan pona mi.

سلام، لیزا.

دوست من زبان فرانسه را دوست دارد.

  • jan pawa

نظرات (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
تجدید کد امنیتی
توکی پونا

لوگوی فوق، نماد زبان توکی پونا است. توکی پونا، در لغت یعنی زبان ساده. به راستی هم چنین است. این زبان بسیار زیبا، ساده و دوست داشتنی است. یادگیری آن بسیار سریع است، به طوری که ظرف مدت کمتر از یک هفته می توان آن را یاد گرفت. ایده ی توکی پونا این است که بیایید به جای اینکه دو شخص غیر هم زبان، کلا نتوانند با هم صحبت کنند، لا اقل اجمالا بتوانند مفاهمه داشته باشند. این زبان، یک زبان مصنوعی است و به هیچ وجه هدف یک زبان بین الملی را ندارد؛ چون یک زبان بین المللی باید بهترین باشد، در حالی که توکی پونا اصلا بهترین نیست، بلکه فقط ساده ترین است.

آخرین نظرات