توکی پونا

ساده ترین زبان دنیا

توکی پونا

ساده ترین زبان دنیا

سلام خوش آمدید

درس45: مقایسه

دوشنبه, ۸ تیر ۱۳۹۴، ۰۹:۰۱ ب.ظ

برای مقایسه در توکی پونا ما باید از دو جمله استفاده کنیم.

...+فعل+mute+...

...+فعل+lili+...

مثال ها:

mi pali mute. sina pali lili.

من بیشتر از تو کار کردم.

توجه: در جمله ی فوق، هر دو فاعل، در اصل کار کردن اشتراک دارند ولی یکی از دیگری بیشتر کار کرده است.

jan Christina li pona lukin mute. jan Britney li pona lukin lili.

کریستینا (نام شخص) از بریت نی (نام شخص) زیبا تر است.

jan Julia li moku lili. jan Martha li moku mute.

جولیا (نام شخص) از مارتتها (نام شخص) کمتر غذا خورد.

mi pana mute e olin. sina pana lili e olin.

من محبت بیشتری (به تو) کردم.

kasi suli li pona mute tawa mi. kasi pi telo ala li pona lili tawa mi.

من درخت کاج را بیشتر از کاکتوس دوست دارم.

نکته ی تحلیلی: اسلوب فوق در حقیقت راهی بیان بیان مفهوم تفضیل است. کلمه ی mute به منزله ی پسوندی است که صفت برتر (تفضیلی) می سازد و جمله ی دیگر در واقع برای نشان دادن و معرفی کردن مفضل علیه (برتری داده شده بر آن) می آید و غرض دیگری برای آمدن آن متصور نیست.

  • jan pawa

تفضیل

صفت برتر

نظرات (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
تجدید کد امنیتی
توکی پونا

لوگوی فوق، نماد زبان توکی پونا است. توکی پونا، در لغت یعنی زبان ساده. به راستی هم چنین است. این زبان بسیار زیبا، ساده و دوست داشتنی است. یادگیری آن بسیار سریع است، به طوری که ظرف مدت کمتر از یک هفته می توان آن را یاد گرفت. ایده ی توکی پونا این است که بیایید به جای اینکه دو شخص غیر هم زبان، کلا نتوانند با هم صحبت کنند، لا اقل اجمالا بتوانند مفاهمه داشته باشند. این زبان، یک زبان مصنوعی است و به هیچ وجه هدف یک زبان بین الملی را ندارد؛ چون یک زبان بین المللی باید بهترین باشد، در حالی که توکی پونا اصلا بهترین نیست، بلکه فقط ساده ترین است.

آخرین نظرات